Corona: Veelgestelde vragen (FAQ)

Vanaf 1 juli zijn de coronamaatregelen verder versoepeld. Wij snappen dat er veel vragen zijn rondom de versoepeling van de maatregelen in Nederland. In onderstaande veelgestelde vragen proberen wij zo goed mogelijk antwoord te geven. Vind je hieronder geen antwoord op je vraag? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Algemeen

Is het zwembad geopend?

Ja, het zwembad is normaal geopend en je kunt deelnemen aan nagenoeg alle zwemactiviteiten. Tot 24 augustus is er een zomerrooster en dien je vooraf via de website te reserveren en betalen.

Vanaf 24 augustus hoef je niet meer vooraf te reserveren. Lees hier meer over de versoepelingen en wijzigingen na de zomervakantie.

Moet ik vooraf reserveren als ik wil zwemmen?

Nee, vanaf 24 augustus hoef je niet meer vooraf te reserveren. Lees hier meer over de versoepelingen en wijzigingen na de zomervakantie.

Om te kunnen zwemmen tijdens de zomervakantie dien je tot 24 augustus vooraf een activiteit te reserveren. Op onze website kun je eenvoudig en veilig online reserveren en betalen.

Reserveer en betaal hier je zwemactiviteit

Welke activiteiten starten? En welke nog niet?

Nagenoeg alle activiteiten zijn gestart. Kijk op de pagina openingstijden voor een actueel overzicht van alle activiteiten de we aanbieden. 

 

Wat gaat er anders als je bij ons komt zwemmen?
  • Reserveren is vanaf 24 augustus niet meer nodig.
  • Alle routes zijn aangegeven met bordjes.
  • Douchen op 1,5 meter afstand en gebruik van het toilet zijn toegestaan. Ga vooraf thuis naar het toilet en haren wassen, inzepen en uitgebreid douchen moet voorlopig nog thuis.
  • Houd overal voldoende (1,5 meter) afstand.
  • We adviseren je om een grote handdoek of badjas mee te nemen.
Mag ik samen met mijn kind zwemmen?

Ja, personen uit één gezamenlijk huishouden kunnen gewoon samen komen zwemmen en hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden.

Zijn er voorzieningen gesloten?

Nee, vanaf 24 augustus mogen het peuterbadje en de glijbaan weer gebruikt worden.

Sporthal In de Bandert, het sportcafé en de huiskamer gaan vanaf 24 augustus ook weer open.

Vanwege de beperkte ruimte blijft de whirlpool nog tijdelijk gesloten.

Accommodatie

Mogen de kleedkamers gebruikt worden?

Ja, omkleden bij aankomst en vertrek kan weer in de omkleedcabines van het zwembad. Hiervoor zijn de eenpersoons- en groepscabines beschikbaar. Het is niet persé nodig om je zwemkleding al thuis aan te trekken. Het kan voorkomen dat je even moet wachten tot een omkleedcabine beschikbaar is.

Mogen de douches gebruikt worden?

Ja, douchen is toegestaan op 1,5 meter afstand van elkaar. Mede daardoor zijn er slechts een beperkt aantal douches beschikbaar. Om de doorstroom te bevorderen mag er alleen kort afgespoeld worden. Haren wassen, inzepen en uitgebreid douchen moet voorlopig nog thuis. Ook de toiletten zijn open.

Mogen de toiletten gebruikt worden?

Ja, de toiletten zijn geopend. Tip: ga voordat je van huis vertrekt, thuis naar het toilet. 

Toiletten worden minimaal 1 keer per dag schoongemaakt. Reeds bestaande hygiënerichtlijnen vanuit de branche blijven gelden.

Financieel

Wat gebeurt er met het tegoed op mijn zwempas?

Zolang je vooraf je activiteit moet reserveren en betalen via onze website (met uitzondering van zwemlessen), pauzeren we de geldigheidstermijn van tegoeden op zwempassen. Het tegoed blijft geldig en kan gebruikt worden zodra een bezoek niet meer vooraf gereserveerd en betaalt hoeft te worden.

Moet ik mijn abbonnement beëindigen?

Nee dat is niet nodig. Zolang je vooraf je activiteit moet reserveren en betalen via onze website, pauzeren we alle abonnementen. Het abonnement blijft geldig en wordt opnieuw geactiveerd zodra een activiteit niet meer vooraf gereserveerd en betaalt hoeft te worden. Zo blijf je verzekerd van deelname in je eigen groep op het voor jou gebruikelijke tijdstip zodra we weer regulier open kunnen gaan. Het abonnementsgeld dat je al betaald hebt voor de periode dat we dicht waren, verrekenen we dan met de eerstvolgende incasso.

Moet ik de incasso zelf stopzetten?

Nee dat is niet nodig. Omdat je niet of beperkt kunt sporten hebben we jouw incasso per direct stopgezet. Zolang je vooraf je activiteit moet reserveren en betalen via onze website, stoppen we met incasseren van abonnementsgeld. We beginnen pas met incasseren zodra we weer regulier open kunnen gaan. Het abonnementsgeld dat je al betaald hebt voor de periode dat we dicht waren, verrekenen we dan met de eerstvolgende incasso.

Protocol Verantwoord Zwemmen

Waar kan ik het protocol verantwoord zwemmen downloaden?

Bezoek hiervoor de pagina van de organisatie WaterVrij. Hier vind je altijd het meest actuele protocol.

Door wie is het protocol samengesteld?

Het Protocol Verantwoord Zwemmen is geschreven door de samenwerkende partijen in de zwembranche. Dit zijn Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ)Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), Verenigde Technici in de Zwembadbranche (VTZ), ZwembadpoliDutch Environment & Water Technology Association (Envaqua), DBZ (RUD), TU DelftENVOZHISWA-RECRONEasySwimNederlandse Onderwatersport Bond (NOB)Nederlandse Culturele Sportbond (NCS)Nederlandse Triathlon Bond (NTB)FNV, Vereniging Sportbedrijven Nederland (VSBN), Reddingsbrigade NederlandZwemOnderwijs NederlandDutch LifeguardsVereniging Sport en Gemeenten (VSG) en Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB).

Zij sloegen eerder al de handen ineen om alles in het werk te stellen om de heropening van zwembaden zo snel als het verantwoord kan, weer mogelijk te maken.

Gezondheid, veiligheid en hygiëne

Is zwemwater in zwembaden veilig om in te zwemmen?

Ja, zwemwater in zwembaden is veilig om in te zwemmen. Zwemwater wordt met chloor gezuiverd, waardoor het zowel gedesinfecteerd als desinfecterend is.

Daarnaast hanteren wij met betrekking tot de toegang tot ons zwembad de richtlijnen en protocollen van de overheid en de zwembadbranche.

Wat is een gezondheidscheck?

Als we verwachten dat een zwemactiviteit meer dan 100 deelnemers heeft, dan zijn wij verplicht om een aantal vragen te stellen over je gezondheid voordat je naar binnen mag.

Op dit moment zijn er geen zwemactiviteiten met meer dan 100 deelnemers.

Wil je weten of het verstandig is om te komen zwemmen? Doe dan de online gezondheidscheck met de vragen van het RIVM. De antwoorden die je invult, worden niet bewaard en zijn niet terug te leiden tot jou persoonlijk.

Wat zijn de maatregelen met betrekking tot EHBO en reanimatie?

In sommige gevallen is het noodzakelijk, bv. bij EHBO-handeling, dat je als medewerker binnen de 1,5 meter van de zwemmer komt. Kijk voor meer tips op de website van het Rode Kruis.

Voor de basale reanimatie (BLS) geldt vanaf 22 juni dat het advies is deze weer uit te voeren volgens de normale richtlijn inclusief beademen, tenzij de centralist van de meldkamer ambulancezorg anders aangeeft.

Hoe haal je een drenkeling uit het water?

Zo snel mogelijk. De risico’s voor de redder zijn in zo’n situatie vele malen kleiner dan het risico voor de drenkeling. Bij een reanimatie is het advies deze weer uit te voeren volgens de normale richtlijn van de reanimatieraad.

Zwemles 

Kunnen er ook weer zwemlessen gegeven worden?

Ja, zwemlessen kunnen worden gegeven. Bij kinderen tot en met 12 jaar is geen afstandsbeperking van kracht.

Moet een zwemonderwijzer 1,5 meter afstand houden tot de leerlingen?

Bij kinderen tot en met 12 jaar is geen afstandsbeperking van kracht.

De zweminstructeur geeft zoveel mogelijk les op een afstand van 1,5 meter van de kinderen ouder dan 12 jaar en volwassenen.

De zweminstructeur houdt een afstand van 1,5 meter aan tot ouders/verzorgers en begeleiders.